Reseberättelser

Ellinors tågluff

Jag har länge varit sugen på att tågluffa i Europa. Men inte haft någon kompis som varit intresserad utav det. Så jag skrev ett kort inlägg på reseguiden.se och beskrev mig själv som person och vad jag hade för mål med min resa. Bara några dagar senare så fick jag napp! Det visade sig att min resekompis inte alls bodde långt ifrån mig och bara några veckor senare bokade vi våra Interrailkort. Det är verkligen någonting som jag kan rekommendera, att resa med en person som man inte känner sedan innan. Det är väldigt spännande att få lära känna en ny person samtidigt som man får se nya platser. Vi hade jätteroligt tillsammans!

Köpenhamn

Både jag och Julia såg mest Köpenhamn som ett mellanstopp, för att kunna ladda batterierna efter en lång tågresa. Men vi blev snabbt förälskade i staden! Fantastiska byggnader, modemedvetna människor och roliga butiker.

Gillar du Streetfood, eller tycker att det är kul att uppleva fastfood från olika delar av världen. Då är ett besök till Papiroen där Copenhagen Street Food ligger ett måste. Vi bodde på Generator. Jag har aldrig tidigare bott på hostel och var lite orolig i början. Men det var aldrig några problem! Vi valde alltid att bo i kvinnosalar, vilket passade oss bra. Ett tips är att ladda ner Hostelworld, där kan man boka hostel smidigt och också få bra vägbeskrivningar.

Berlin

Sedan bar det av till Berlin! En stad som jag hade höga förväntningar på. Vi bodde i det centrala området Mitte. Där fanns det mysiga restauranger och en park. Vi bodde inte heller långt ifrån Belins domkyrka där det fanns mycket ungdomar och gatumusikanter. Berlin är en stad fylld av historia och det ville vi självklart ta del av. Vi började med att spana in berlinmuren, som idag är fylld av olika konstverk. Sedan tog vi oss till stadsporten Brandenburger Tor, som har spelat olika roller i stadenshistoria. Till sist gick vi till Förintelsemonumentet som inte ligger långt ifrån. Berlin är en stor huvudstad och vi upplevde att det var lite svårt att förstå hur allting var uppbyggt. Om man endast ska stanna några dagar kan jag rekommendera att välja boende utifrån vad man vill få utav sin vistelse.

Amsterdam

Här kommer en bildbomb från Amsterdam, för wooooow vilken stad. Gillar du secondhand, arkitektur, marknader och kultur så är du som hemma här. Strosa runt de nio gatorna för att hitta de bästa second hand butikerna. Det finns mycket roliga fakta som i alla fall inte jag visste tidigare. Prostitution är lagligt och någonting som märks av tydligt. Vi passerade Red Light District där det finns olika sexshopar och skyltfönster där lättklädda kvinnor står. Det intressanta med detta är att det blir så tydliga kontraster från vad vi är vana vid här hemma. Så när vi kom hem till vårt hotell på kvällarna så läste vi på mycket och lärde oss en hel del nytt. En stor fördel med Amsterdam är att det är lätt att ta sig runt. Det är en av världens mest cykelvänliga städer. Vi bodde på hotell Isis. Det låg nära tågstationen och vi behövde bara ta en båt över för att komma dit. För oss var det viktigt att besöka Anne Frank museum. Vi fick köa i två timmar men det var helt klart värt det. Det var gripande och lärorikt. Vi gick även på Eye filmmuseum. Det är verkligen någonting för dig som är filmintresserad. De har utställningar om olika filmregissörer och dess verk. Boka även ett biobesök när ni är där!

Paris

Vårt nästa stopp på resan var Paris. Varken jag och Julia hade tidigare varit där och såg väldigt mycket fram mot det. Vi bodde på ett helt okej hostel, St Christophers Inn canal. Eftersom att det var vår första gång i Paris så kändes det självklart för oss att besöka alla välkända turistattraktioner. Vi hann med Eiffeltornet, triumfbågen, Notre-Dame och Louvren. Vi gick aldrig in på Louvren, vilket var synd för jag hade gärna sett Mona Lisa. Men eftersom att det är världens mest besökta museum så är det också väldigt mycket folk. Så det kan vara bra att boka biljetter innan. Vi promenerade mycket och bestämde oss för att ta oss till Montmartre, som är en stadsdel belägen på en 130 meter hög kulle. Utsikten var fantastisk så det är verkligen värt besöket! Vi passade också på att besöka Moulin Rouge som ligger i samma område. Paris är en stad där det mesta är dyrt. Därför valde vi att bo billigt och handla mat på olika supermarkets. Man kan alltså komma undan någorlunda billigt ändå.

Milano

Yihaaa!! Äntligen lite värme och Italien, som vi hade längtat! Vi hade haft otur med vädret under hela resan. Så nu var det tid att plocka fram sommarkläderna. Vi bodde på Queen Hostel som jag varmt kan rekommendera. Personalen var trevlig och allting kändes hemtrevligt. De fixade film och matlagningskvällar. Frukosten ingår och det tar endast 15 minuter att gå till Duomo di Milano, som är den näst största gotiska katedralen i världen. Runtomkring Duomo di Milano finns dessutom massor shopping och trevliga restauranger. Att besöka Galleria Vittorio, som ligger nära Duomo di Milano, är ett måste. Det känns mer som ett konstverk än en galleria, här tar ni alla instagram vänliga bilder;) Ett måste i Milanos sommarvärme är att besöka kanalområdet Navigli. Det är här du hittar människorna och barerna på kvällarna. Handla lite egen mat och ät längs kanel. Om du vill äta Milanos godaste glass så gör du det på Amorino.

Venedig

Vi var lite osäkra på vart vi skulle ta vägen efter vår vistelse i Milano. Vi velade mellan Florens och Venedig. Vi valde Venedig och det är ingenting som någon utav oss ångrar! För wow vad vackert och mysigt det är. Egentligen så räcker det bara att gå runt och strosa i några dagar utan att egentligen veta vart man ska. Men här kommer ändå några tips!

Köp Aperol spritz på första bästa bar och sätt dig längs kanalen. Kan faktiskt inte tänka mig något trevligare. Vill du träffa nya människor så är det här också det bästa tipset. Det kommer garanterat komma fram någon som vill berätta allting för dig om Venedig.
Gillar du att gå på Jazzklubb?? Då är ett besök på Venice Jazz club ett måste. Här sitter du och dricker ännu ett glas Aperol, samtidigt som du lyssnar på duktiga jazzmusiker.
Det kostar skjortan är leva i Venedig. Varje restaurangbesök blir en dyr historia för en tågluffare som försöker att leva billigt.  Ett tips är dock att välja det lite dyrare alternativet. Skippa turistfällorna. Välj de mer gemytliga restaurangerna som kanske är 100kr dyrare, det är värt det!

Rimini

Hellu Rimini!! Vår tågluff började närma sig sitt slut och vi var överens om att vi bara ville ta det lugnt, sola och bada. Vi satt flera timmar och letade efter olika alternativ. Till slut bestämde vi oss för att åka till Rimini. Det enda vi visste var att vi skulle vi sola och bada, så vi hade inga vidare förväntningar. Det visade sig att vi hade hamnat på en bargata där det var fullt av ungdomar. Vi tog senare reda på att Rimini är en stad där många italienska familjer och ungdomar åker under sin semester. Det finns ett stort utbud av klubbar i Rimini. Vi hamnade på någonting som jag skulle kalla för en stadsfestival. Det var en stor scen och massor av olika utebarer. Verkligen ett roligt koncept. Jag kan tänka mig att det är någonting som fixas årligen. Däremot så hade vi inte lika tur när vi skulle ut och klubba. Folk var påträngande och otrevliga. Vi besökte tre klubbar innan vi fick ge upp. Det var tråkigt. Så utelivet i Rimini är tyvärr ingenting som jag kan rekommendera. Här är det bättre att sola, bada och äta god mat!

Rom

Vi tog tidigt beslutet att flyga hem. Vi tänkte att det kunde vara ett skönt alternativ efter att ha spenderat många timmar på tåg. Så vi spenderade endast en dag i Rom, för att sedan ta flyget hem tidigt nästa morgon. Jag hade jättegärna varit i Rom längre, för det var verkligen vackert och historiskt bevarat. Men vi försökte ändå att se så mycket sevärdheter som möjligt och jag tyckte att vi hann med det mesta. Vi hann med Colosseum, Forum Romanum och Fontana di Trevi. Vi hann dessutom med lite shopping och självklart god pasta!