Reseberättelser

Tildes tågluff

Den 1 juli 2015 hoppade jag, Ellinor och Sara på tåget från Köpenhamn med Berlin i sikte. Under de närmaste 26 dagarna skulle vi komma att besöka sju städer i sex olika länder.

Idéen att tågluffa i Europa slog först mig och Ellinor sommaren året innan vi åkte iväg. Vi hade tagit tåget till Helsingborg över dagen och insett hur smidigt (och kul) det kan vara att upptäcka nya städer via tåg. Våra nya planer involverade dock lite mer än Helsingborg. Vi övertalade Sara att följa med och köpte ett interrailkort med tio resdagar inom 22 dagar (vi använde till slut bara sju utav dessa). Planen var att besöka Berlin, Amsterdam, Manarola i Cinque Terre, Rom, Barcelona och Paris inom loppet av 22 dagar för att sedan ta en buss till London där vi skulle flyga hem från fyra dagar senare.

Berlin

Vi kom fram till Berlins centralstation framåt eftermiddagen och började direkt försöka att lokalisera vårt hostel. Det var en värmebölja i Berlin och cirka 35 grader ute, vi hade cirka fyra kilometer till vårt hostel och 15 kg tunga väskor på ryggarna. Såhär i efterhand är vi alla överens om att vi istället borde investerat i ett kollektivtrafikskort. Vi bodde på One80 Hostel vid Alexanderplatz, ett väldigt fräscht och fint hostel som var fyllt med andra tågluffare. Det var även väldigt smidigt att hitta tillbaka till om man inte hade en karta, det var bara att gå mot tv-tornet på Alexanderplatz. Några ställen som är värda att se i Berlin är Brandenburger Tor, Förintelsemonumentet, Berlins domkyrka och självklart East Side Gallery.

Amsterdam

I Amsterdam var vi tyvärr bara två nätter, vilket jag personligen tyckte var lite för lite. Hade gärna stannat där några nätter till. Vi bodde på ett ställe som hette Hostel The Globe Center, ett helt okej hostel på ett väldigt bra läge. Några hundra meter från centralstationen och bara någon gata från Red Light District. Vi spenderade dagarna sittandes vid kanalerna, gå runt på alla de fina smågatorna och spela biljard med våra nya vänner och rumskompisar från San Fransisco.

Manarola

Efter flera tågbyten (bland annat till vårt enda nattåg) och många timmar var vi framme i den lilla staden Manarola, som är en utav de fem städerna i det välkända Cinque Terre i Italien. Vi bodde på ett hostel som hette Ostello Cinque Terre, även detta helt okej med tanke på det lilla utbud av hostel som finns i staden. Om dagarna gick vi omkring i byn, badade och åt väldigt mycket god italiensk mat. Vi är alla överens om att detta var ett av våra favoritställen vi besökte på resan.

Rom

Rom är den staden vi stannade längst i, vilket passade väldigt bra då det finns så otroligt mycket vackert att se i där. Några exempel är Forum Romanum, Peterskyrkan i Vatikanstaten, Spanska trappan, Fontana di Trevi, Piazza Navona, min personliga favorit Pantheon, det självklara Colosseum osv osv osv… Gå bara runt i staden mellan de olika sevärdheterna och stanna på någon italiensk restaurang när ni blir hungriga, strosa omkring i den mysiga och pittoreska stadsdelen Trastevere eller gör som oss och bestäm att ni ska äta minst en gelato/dag.

Forum Romanum.

Colosseum.

Pantheon, en 2000 år gammal gigantisk byggnad inklämd på ett i förhållande relativt litet torg.

Fontana di Trevi, som dessvärre renoverades när vi var där.

Piazza Navona. Här kan man köpa en 33cl burk cola för 70kr. Om det nu är något man vill.

Trastevere.

Barcelona

I Barcelona var vi, precis som i Amsterdam, inte länge nog. Vi hann därför inte se så mycket av staden. De två heldagarna vi hade där spenderades på stranden. Förutom det hann vi inte se mycket mer än La Sagrada Familia och triumfbågen i Barcelona. Vårt boende här var dock väldigt fräscht och fint. Det hette Hola Hostal i stadsdelen Eixample. Med fräscha sängar och badrum, ett väldigt bra gemensamt kök, ett bra läge samt tillgång till tvättmaskiner blev detta ett utav våra favorithostel.

Paris

Vårt nästa stopp på resan var Paris, staden jag såg fram emot att besöka mest utav alla. Vi bodde på ett helt okej hostel, Youth Hostel Paris, som låg i närheten av Place de la Bastille. Under våra dagar i Paris besökte vi självklara turistattraktionerna så som Triumfbågen, shoppinggatan Champs-Élysées, Eiffeltornet (köp med er picknick och ät den sittandes på gräsmattan framför tornet, så värt!) och Notre Dame. Vi tog tunnelbanan till Montmartre och gick upp till kyrkan Sacré-Coeur, som ligger högt uppe på en kulle med en väldigt fin utsikt över staden. En dag åkte vi ut till Versailles i hopp om att komma in i slottet (det råkade vara stängt den dagen) och en annan dag spenderades på Disneyland.

Picknick framför Eiffeltornet. Glömde bestick, så att äta min pastasallad var en utmaning.

Chateau de Versailles.

Louvren (som hade stängt fem minuter innan vi kom dit)

Utsikten från Sacré-Coeur.

London

Vårt sjunde och sista stopp på tågluffen var London. Det hostel vi bodde på har förmodligen lagts ner då jag inte hittar det någonstans online (men det var inte särskilt bra så det är inget jag hade tipsat om annars). Hursomhelst bodde vi precis vid Hyde Park. Om dagarna besökte vi British Museum, tittade i butikerna längst Oxford Street, åt fish & chips, hängde i Hyde Park och allt annat som hör till London. Typ som att gå till Buckingham Palace, Big Ben och London Eye i regnet iklädda i regnponchos.

British Museum.

Big Ben. Om någon inte visste det.

Ifall ni skulle vara intresserade av att se fler utav mina bilder så hittar ni mig på Instagram (@tildeogaard).