Följ med oss, Petra, Zyon och 11-åriga dottern Tyra ut i Europa! Efter mycket planering, bokingshjälp av en suverän resebyrå och massor av längtan är det dags för vår första riktiga tågsemester. Vi älskar att resa men har tidigare valt flyg och tåg i kombination. Nu går vi all in med Interrail och hoppas på 2,5 veckor med sköna tågresor, vandring, naturupplevelser, mysiga städer, härliga bad och spännande mat.

Äntligen på väg
Väckarklockan ringer supertidigt den här morgonen i juni men just idag är det lätt att vakna. En promenad till vår lilla tågstation – med lagom tunga ryggsäckar och högen med platsbiljetter, Interrailkort och pass på hederslats. Lite pirr i magen har vi allt.

Utanför tågfönstret swishar sommarsverige förbi, människor vi möter är glada och semestertaggade. Det märks att flera av oss har gjort ett litet statement med vårt semestrande i år: vi väljer bort den vanligare flygsemestern för något som känns bättre på många sätt. Vi är många glada nybörjare på tågresande ute på rälsen.

Vi byter tåg och käkar frukost i Norrköping, picniclunchar i Köpenhamn och äter currywurst på Senfbar på Hamburg Hauptbahnhof till middag. Vi delar bord med en man som berättar att han spenderar ett par timmar varje kväll på stationen. ”På det sättet behöver jag inte resa från mitt älskade Hamburg, resonerade han. Jag möter ju ändå människor från hela världen.” Mm, han har en poäng – och stationen är ett coolt ställe.

Vid 20-tiden kliver vi in i Night Jets fina trebäddskupé. Vi kikar i våra goodiebags (prosecco till oss vuxna.Trevligt.) och beställer frukost av den vänlige tågvärden. Tyra är tuffast och väljer sängen högst upp och vi sover alla helt okej, vaggade genom Tyskland…

Godmorgon München
Ett dygn efter att vi klev på tåget där hemma väcks vi med frukost på sängen i vår lilla kupė. Varm choklad, kaffe och frasiga tyska frallor.

Snart är vi framme i München där vi får en förmiddag med lite sightseeing. Vi ser träfigurerna dansa i Neues Rathaus, hänger i Englischer garten och på matmarknaden. Och så en bayersk öl i solen på Marienplatz, förstås! En trevlig stad.

Väskorna låser vi in i box på stationen, något som vi därefter kommer att göra på fler ställen. Så värt varenda liten euro att slippa släpa på dem.

Nu går resan vidare in i Österrike och vi tittar storögt på de mäktiga Alperna genom tågfönstret. Wow!

Snygga Gasteindalen
Så är vi framme och incheckade på charmiga Villa Excelsior i Bad Gastein, vårt hem för tre nätter. Vi har försök att välja våra destinationer och boenden med omsorg och har bokat allt i förväg. Hade vi rest utan barn kanske vi varit mer spontana med hotell och resrutt men nu känns detta helt rätt.
Alpluften darrar av 32-gradig hetta och vi skvalpar omkring i hotellpoolen. Utsikten är magisk: Gasteindalen blommar, är härligt grön och omgiven av snötäckt alptoppar.

Vi har unnat oss halvpension och serveras en god fyrarättersmiddag som känns väldigt österrikisk, i den vackra, gammeldags matsalen. Ett par timmars lätt vandring i solnedgången på Kaiser Wilhelm promenade avslutar dagen. Man får passa på nu på kvällen när det är lite svalare.

Höga berg…
Nu väntar den första av två vandringsdagar i trakterna runt Bad Gastein. Här finns otaliga leder av olika svårighetsgrad och det är svårt att välja men vi får bra tips och kartor på hotellet. Vi tar gondolbanan upp och vandrar på (som högst) drygt 2300 m med utsikt över bl a Grossglockners topp.

Vi går över hängbroar som får det att killa rejält i magen, får Sound of Music-feeling på alpängarna och gör snöänglar mitt i högsommarvärmen. Lunchen på Stubneralm är helt underbar och så lokalproducerad man kan tänka sig. Utsikten är det inte heller något fel på.

När vi planerade vårt äventyr fick alla varsin reseönskning och nu får Zyon uppfylla sin: att gå upp på en hög bergstopp med ett kors på. Här har ni honom, högst uppe på Zitterauertisch, 2463 meter över havet.

Tyra och jag stannar en bit ner och bygger stentorn, för även om 11-åringar är superbra på att bestiga i berg får man ha respekt för att det kan bli jobbigt. Benen blir lätt lite trötta efter 25 000 steg i brant terräng så pauser är en bra grej. När vi kommer ner i dalen igen väntar poolen och ännu en god hotellmiddag och vi somnar nöjda och ganska slut.

… och djupa dalar
Dagen efter tar vi bussen till Sportgastein för dalvandring. Tyra är fantastisk som glatt skuttar med, trots långa sträckor och jobbig värme. Vi går runt Nassfelddalen och vidare till Böckstein och återigen är det så vackert att man får nypa sig i armen.

När vi är tillbaka på hotellet gör Tyra en egen ”Bäst-idag-lista” och vi börjar förstås bakifrån. På plats…

5. Att plaska omkring i de iskalla alpbäckarna
4. De roliga tyskarna som busade med mig och fick mig att bära runt på en jättetung sten
3. När man var helt slut och fick komma hem och kasta sig i poolen
2. Supergoda, nybakade krapfen med blåbärssylt på Astenalm.
1. Den gröna dalen med söta kor, jättestora vattenfall och 3000-meters berg runt omkring

Vi kan bara hålla med.

Resans wild card
Hej då Bad Gastein! Nu hoppar vi på tåget mot äventyrets wild card: Ljubljana i Slovenien. En huvudstad som vi blivit nyfikna på via facebookforumet Tågsemester. Resan bjussar på snygga vyer av bergen och sällskap av en gullig dam som har full koll på Istrien dit vi ska så småningom. Hon ger oss bland annat bra restaurangtips. Tyra har tur och blir bjuden på fika av en slovensk familj. Kul att många är så sociala när man reser så här. Konduktören är lite barskare än de tidigare och för första gången kollas våra biljetter och Interrailkort. Väldigt noga.

Några timmar senare kliver vi av tåget i Ljubljana, går över Drakbron och följer floden mot Kolmann apartments, ett fint boende med toppenläge. Sedan blir det en kul kväll på stan.

Massor av restauranger och barer, glada människor, en matfestival, livemusik och skön stämning. Känslan efter första dagen är ”Vilken pärla vi har hittat!”

En mysig stad och en sagosjö
Vi har hamnat i en underbar stad, full av vackerhet och vänlighet. Vi går runt i solskenet, upp till slottet, hittar söta gränder och små torg. Vår mission idag är bl a att testa det slovenska köket: närodlade körsbär, fikon, söt kremesnita, gulasch och schmarren. Det finns sååå många härliga restauranger här!

Dagen avslutas en ölprovning av lokal öl på coola Lajbah. Här finns 23 olika sorters bira på tapp, avslappnad stämning, många locals och 90-talshårdrock i högtalarna. Vad kan man mer begära?

Dagen efter gör vi en utflykt till en riktig sagosjö: Lake Bled. En långpromenad runt vattnet, bad och mys. Hur fint som helst…så vi låter helt enkelt bilderna tala.

De sköna, lata dagarna
När Tyra fick önska vad hon ville uppleva på semestern var svaret lätt: turkost hav. Så nu är de här, de där lata ljuvliga medelhavsdagarna. Vi befinner oss i Lovran, en liten kroatisk by med vacker patina och vi hyr en lägenhet i sex nätter hos underbara Claudia med familj.

De svåra valen den här veckan handlar om vilken strand, vilka klippor eller vilken badstege man ska välja.

Vi tar morgondopp i en galet fin liten badvik med skuggande fikonträd. Sitter på balkongen och njuter av utsikten över havet. Äter färsk fisk eller pizza på någon liten restaurang. Läser böcker, äter glass och spelar Dam och Yatzy.

En dag går vi tur och retur till Opatija på långa strandpromenaden Lungomare. En natt är vi med om ett helt makalöst åskväder men annars har vi perfekt badväder.

En regnig resdag och snabbvisit i Wien
Men så kommer en regnig ovädersdag, just som vi ska lämna Kroatien och resa långt, från Rijeka till Wien. En dag som gjord för att sitta på tåg och vila, prata, läsa och äta god, rykande varm soppa i restaurangvagnen. Under alla våra tågresor har vi ännu aldrig blivit rastlösa eller tyckt att det har varit jobbigt. Ljudböcker/böcker och sällskap har räckt som underhållning utöver det som hänt omkring oss och utanför tågfönstret.

Framme sent i Wien, sover över på ett enkelt hotell och får några timmar på oss att prova stadens Apfelstrudel, beundra arkitekturen, se supercoola Hundertwasserhaus och Schloss Belvedere.

Vi hinner tyvärr inte gå in och uppleva Klimts fantastiska målningar – men jag fick i alla fall kyssen…

Petras reseönskning
Nu tar vi ännu ett bekvämt, punktligt tåg och reser till Prag, som är Petras reseönskning. Wow, vilken stad! Konst, historia, arkitektur, musik och mysiga restauranger. Prag kryllar av turister i de mest centrala delarna och vi ser minst tjugo brudpar posera för fotografer på Karlsbron. Vi bor bra men enkelt precis bredvid den och stället får pluspoäng för att de har både en katt och bra gratiskaffe. Vi går en suverän guidad stadsvandring, kollar in jazzfestivalen, testar skorstenskakan trdelnik och hälsar på i världens största medeltida slott.

Finfrukost intas på Cafe Louvre, där både Kafka och Einstein brukade hänga.

Två nätter i Prag är tyvärr alldeles för kort. Hit vill vi tillbaka! Kanske en vinterresa?

En eftermiddag i Berlin
Hej Berlin! Modernt, storslaget, bitvis lite ruffigt och charmigt – med en enorm tågstation. Hur prioriterar man ett snabbesök här? Här vill man ju egentligen stanna en vecka! Nåja, vi åker till Friedrichshain, äter koreanskt och fikar. Vi lyckades dessutom tappa bort varandra på S-bahn (Zyon blev kvar på perrongen med alla telefoner och biljetger. Han är upphittad nu.) och insåg att vi nått stadiet ”slitna tågluffare som behöver ett varmt bad och kläder som inte åkt upp och ner i ryggsäcken typ hundra gånger”. Ändå är det motvilligt man kliver på Snällåget mot Sverige.
Vi sover återigen helt ok i vår ganska slitna tågvagn och vaknar upp hemma i Sverige.

Sista dagen på tågäventyret började i Malmö med morgonpromenad och finfrukost på ”Systrar och bröder”.

Sedan rullade vi hemåt genom Sverige, lite slitna efter många restimmar det senaste dygnet – men sååå nöjda med de här 2,5 semesterveckorna. Allt har flutit på så oförskämt bra! Valet av våra destinationer, med längre stopp i Bad Gastein, Ljubljana, Lovran och Prag, blev exakt vad vi hoppats på.

Till sist några små men viktiga saker som vi var extra nöjda med:

– Att vi tog hjälp av en resebyrå för att boka biljetter och rutt. Vi slapp lägga tid på att söka den typen av info och resebyrån fixade så att vi hade gott om tid vid alla våra tågbyten. Så skönt att slippa oro och stress, även om vi bara har haft några småförseningar.

– Att vi packat lätt. Både för att det blev mindre jobbigt att bära och för att det med litet bagage går snabbt att packa upp och ner.

– Att familjen planerade resan tillsammans. Att resa med barn betyder ju inte att man hela tiden gör typiska barnaktiviteter. Man får se till att barnet blir delaktig och har kul ändå. Ganska enkla saker, som bad, glass, naturupplevelser, djur och sällskapsspel är alltid kul. Och att ha tid att umgås, busa och prata!

– Att vi gjorde ett litet detektivarbete för att hitta våra upplevelser. Hellre vara lite kontrollfreak än att missa ett lands pärlor, äta på turistigt dussinretauranger och bo halvtaskigt.

– Att vi stannade minst tre nätter på var och en av våra huvuddestinationer (endast två i Prag, tyvärr). Vi hann med så mycket!

Tyras teckning får avsluta vår reseberättelse. När man packat med sig pennor och papper kan det bli en så här härlig resebild inspirerad av en fantastisk tågsemester.

Ha nu en fin start på veckan!