Den 4:e juni så begav vi oss till t-centralen med fullpackade väskor, jag, min storasyster Sara och våran Pappa Kjell, nu skulle vi ut och tågluffa. Pappa hade tågluffat två gånger som ung så detta skulle bli en riktig nostalgi tripp för honom.

Vi satte oss på tåget från Stockholm ner till Köpenhamn för att slutligen samma dag komma ner till Hamburg i Tyskland. Efter ett byte i Köpenhamn och ett i Fredericia med lite väntetid så var vi på kvällen framme i Hamburg. Vi hade förbokat ett hotellrum som låg nära Centralstationen vilket är skönt när man kommer fram sent och bara vill sova. Morgonen därpå så checkade vi ut och hittade ett annat mer prisvärt hotell som vi bokade för kommande nätter.

Vi spenderade två dagar i ett soligt och varmt Hamburg, promenerade i staden och besökte bland annat nya konserthuset Elbphiharmonie som bjöd på en vacker utsikt. Det fanns flera vackra parker och naturområden i staden och vid vattnet fanns massor av tama svanar som folk matade och fotograferade. Fanns många fina och mysiga caféer och restauranger längs med vattnet i staden.

För mig var det första besöket i Tyskland och det var en positiv upplevelse.

Jag och min syster Sara uppe i Elbphiharmonie

I en vacker park i Hamburg fylld av blommor

Hamburg

Vi hade tänkt att ta ett direkt tåg till Chur i Schweiz från Hamburg men det var tyvärr inställt pågrund av dåligt väder och åska så det blev några extra byten och väntan i Tyskland innan vi kom fram till Chur sent på kvällen. Vi hade bokat ett rum som visade sig ligga ovanför ett nattklubb så blev att lyssna på musik och dunka dunka fram till 03 på morgonen.

I Schweiz stannade vi två nätter så hade bara en hel dag att utforska staden som låg belägen mellan skog och höga bergstoppar med vit snö på. Det var en slags festival i Chur när vi var där så mycket musik, mat och uppträdande på gatorna. En riktig folkfest där människor i alla åldrar var ute och festade. Dagen därpå så åkte vi med Bernina Expressen som ska vara en av världens vackraste tågturer och det var det verkligen, storslagen natur runt oss hela resan, tunnlar som gick rakt genom bergen, vattenfall och sjöar, grön skog och stora ängar. Denna tågtur behövde man inte ens titta på mobilen för att underhålla sig, utsikten var fantastisk och man såg så bra ut genom de stora panorama fönstren. Turen tog ca fyra timmar och vi kom ut i Italien i Tirano där var alla hotell bokade så vi fick ta en snabb pizza och bege oss med nästa tåg mot Bergamo där vi stannade en natt.

Jag i Chur i Schweiz

Fikapaus med Apfelstrudel

Fantastisk utsikt, Berninaexpressen

Sen åkte vi till en av favorit städerna vi besökte i Italien, Verona. Vi hittade ett mysigt hotell ganska centralt där vi bokade fyra nätter. Första dagen gjorde vi en dagsutflykt till Garda sjön med buss som tog ca en timme. Vi badade och gick promenad längs med sjön och åt en god middag i en av restaurangerna som låg med utsikt över sjön.

Dagen efter gjorde vi en till dagstur men denna gång till Venedig, väldigt smidigt att åka tog mellan Verona och Venedig och det gick flera tåg varje timme.

I Venedig strosade vi runt längs med kanalerna, väldigt mysigt och något man verkligen vill se minst en gång i livet. Enda minuset med Venedig var väl att gatorna var trånga pågrund av alla turister som var där.

Vi spenderade också en heldag i Verona där vi lånade cyklar från hotellet och cyklade runt i staden. Tittade på Romeo och Julias balkong eftersom Verona kallas för kärlekens stad.

Gardasjön

Väntar på tåget mot Verona

Kväll i Verona

Pappa tillbaka i Venedig efter 35 år sen sist

Matar duvor i Venedig

Venedig

Efter nätterna i Verona begav vi oss mot kusten, nu skulle vi besöka de välkända fem små byarna i Cinque Terre. Vi bestämde oss för att bo i en närliggande stad som heter La Spezia där vi hyrde en super mysig lägenhet med italiensk inredning och stil. Med tåget besökte vi alla de små fem byarna och det tog inte mer än ca 25 min med direkt tåg att ta sig dit. I En av byarna som heter Vernazza gjorde vi en liten vandring så man såg alla färgglada hus ifrån ovan.

Det var även första gången jag besökte Italien och jag kan verkligen rekommendera att ta sig runt med tåg där, nästan inga förseningar alls och tågen gick ofta. Var kul att under så kort tid kunna uppleva flera städer och byar där, äta fantastisk mat, mest pizza och pasta såklart och den godaste gelato glassen som fanns överallt.

Vacker solnedgång i Cinque Terre

Frukost på balkongen i La Spezia

Resan tillbaka mot Sverige hade vi tänkt att åka genom Frankrike och stanna i Paris men tyvärr så var det tågstrejk just då så vi fick tänka om, blev istället resa till Österrike och stanna en natt i Insbruck för att sedan ta oss till Berlin där vi stannade två nätter. I Berlin besökte vi såklart Berlinmuren, åt vegansk mat som det fanns gott om där, Berlin var en levande stad där många människor vågade leva ut sin egen stil och inte verkade leva efter normen vilket var uppfriskade att se.

Vi stannade en natt i Helsingborg innan jag slutligen kom hem till Stockholm och pappa och Sara åkte hem till Örebro.

För mig var det en ny upplevelse att resa med tåg, kändes som att man var ute på ett äventyr där man inte riktigt visste vart man skulle hamna. Vi var spontana och stannade lite vart vi kände för och det var lätt att hitta boende med hjälp av hemsidor som booking.com där man även kunde hitta bra sista minuten priser på hotell eller hostels.

På vissa av tågen krävdes platsrescervation men på de allra flesta tåg gick det bra ändå, var smidigt att bara visa upp Interrail biljetten och vi hade 10 resdagar under en månad vilket räckte gott och väl. Vi var ute och reste i nästan tre veckor och besökte fyra olika länder. Skulle gärna resa med interrail och europarunt igen men nästa gång nya länder och nya äventyr.

Min pappas ord om tågluffen:

När Sofia frågade mig om jag ville bli med och tågluffa i Europa blev jag jätteglad. Jag hade tågluffat ett par gånger i början på 80 talet, och tyckte att det skulle bli roligt att åka med mina döttrar och se hur det är idag jämfört med för drygt 35 år sedan, och att man nu är nästan 60 år. Resan vi gjorde blev väldigt bra, bortsett från lite strul med inställda tåg. Vi fick se väldigt många vackra och mysiga platser. Det som är bra idag och som inte fanns när jag var ung är internet, där man kan boka boende i förväg så man man inte behöver leta när man kommer fram. Det som kanske var bättre i min ungdom, var att då fanns bara ett tågbolag i varje land och man behövde inte obligatorisk platsbokning. Idag måste man ha det på en del snabbare tåg, så man måste vara mer noga och kolla vilket bolag man ska åka med. Rekommenderar  alla äldre att åka på tågluff, särskilt om man gjorde det i sin ungdom, blir verkligen en nostalgitripp.