Här kommer en reseberättelse från vår drömresa till Slovenien som vi gjorde hösten 2021. Denna resa bjöd på fantastisk natur med allt från Adriatiska havet till Julianska alperna, vackra huvudstaden Ljubljana som är en av Europas minsta och vinprovning i Primorska. Totalt reste vi runt i Slovenien under två veckors tid.

Tågresan till Slovenien och Ljubljana

Vi började våran resa i Umeå en tidig morgon vid 6:30, med avgång mot Stockholm och snälltågets nattåg mot Hamburg. För oss var det resan genom Sverige som kändes mest seg, men med bokad middag på Snälltåget och en egen bekväm sovkupé rullande det på bra. Resan fortsatte sedan från Hamburg nästa morgon till München och från München vidare in i Österrike och Villach. Från Villach var det sedan en sista vacker resa in till Slovenien och vi anlände i Ljubljana ganska exakt ett och ett halvt dygn efter avresa från Umeå.

Sen tog Ljubljana oss med storm! Om man tittar upp ser man det flera hundra år gamla slottet som blickar ut över staden från den branta slottskullen. Högst upp på slottstornet flaggar man med Ljubljanas stadsvapen – den gröna draken som sägs vaka över staden. Då Ljubljana är en av Europas minsta huvudstäder är det lätt att ta sig runt till fots. I smala gränder samspelar anrika stenbyggnader med graffitti, mosaikkonst och caféer. Floden Ljubljanica som rinner genom staden kantas av uteserveringar som serverar lokal öl, gelato och kaffe. På kvällen tänds alla ljusslingor och lyser upp stadens centrum som myllrar av folk och gatumusikanter.

Tips på några aktiviteter att göra under ett besök i Ljubljana:

• Besöka Ljubljanas slott.
  • Ta en båttur på floden Ljubljanica.
  • Slå sig ner på en av uteserveringarna och njuta av valfri dryck.
  • Strosa runt på Ljubljanas marknad, där det säljs grönsaker, frukt, honung från lokala producenter.

Piran – Sloveniens Riviera

Efter några dagar i Ljubljana var det dags att resa vidare till Adriatiska havet och Piran, Sloveniens egna riviera. Hit tar du dig inte hela vägen med tåg, så för att slippa byten bokade vi en direktbuss från Ljubljana till Piran. Detta gjorde vi samma dag vid busstationen som ligger precis bredvid tågstationen i Ljubljana. Direktbussen till Piran tog ca. två och en halv timme. Det kändes lite motvilligt att lämna Ljubljana som vi gillade så mycket, men väl framme på hotellet i Piran var det fullt fokus på de vackra omgivningarna och det kristallklara havet!

Det går inte att beskriva Piran som annat än en riktig pärla vid havet! Denna stad ligger i den korta havskustremsan som Slovenien har, inklämd mellan Italien och Kroatien. Under vistelsen här var det fullt fokus på sol och bad, och då vi bodde på hotell Piran kunde vi hyra solstolar på dagen till ett överkomligt pris. Utöver en fantastisk placering vid havet och en stor härlig frukostbuffé erbjöd hotell Piran även en fin rooftop-bar med fantastisk utsikt över solnedgången, kväll efter kväll.

Aktiviteter att göra i Piran:

• Promenera upp till St. George’s Parish Church och Piran Tower och titta på utsikten.
  • Bada, bada, bada i det fantastiska klara vattnet.
  • Ta en drink i solnedgången på Hotell Pirans takbar.
  • Utforska alla smala, snirkliga gränder i Pirans gamla stad.

Postojna och Vinprovning i Primorska

Alla hotellnätter utom tre hade vi förbokat, något vi varmt rekommenderar då det var väldigt fullbokat i de städer vi besökte. Vi valde att unna oss hotell med lite historia och som hade bra lägen i förhållande till centrum och tågstationerna. När vi åkte vidare mot vår slutdestination lake Bled, hade vi planerat för ett 3 dagars stop: två dagar i något av vindistrikten (det blev Sezana) samt ett i Postojna för att besöka Postojnagrottan och Predjama slottet som är byggt in i berget. Trots att vi inte bokat och läst på om vindistrikten inför denna resa lyckades vi hamna i goda händer. Då vi kom i kontakt med ägaren av vingården Vino Pohv, Miha. Han erbjöd att plocka upp oss på hotellet och gav oss sedan en vinprovning med tilltugg på deras fantastiska terrass med utsikt över dalen med vinodlingar. Här fick vi tillsammans med ett amerikanska par (som rest till just denna vingård enkom för dess viner) bland annat testa olika orangea rebula viner. En vinupplevelse vi aldrig kommer att glömma!

Efter ett och ett halvt dygn i Sezana tog vi tåget tidigt morgonen efter till Postojna för att uppleva deras sevärdheter. Denna resa med tåg tog ca. 45 minuter. Väl framme blev det direkt ett besök i den välkända Postojna grottan, som varit en turistattraktion sedan år 1819. Är man intresserad av grottor är detta ett väl värt besök, men för våran del hade vi kunnat nöjt oss med en dag vid slottet Predjama. Denna mäktiga vy av slottet som byggts in i bergväggen var riktigt imponerande, med en kall lokal öl i handen blev det inte sämre! Predjama slott erbjöd otroligt fascinerande konstruktioner och uppfinningsrika lösningar för att göra detta gamla slott så beboeligt som möjligt. Omgivningen var inte fy skam den heller. Väl värt ett besök om ni har vägarna förbi!

Bled – vår slutdestination

Dagen efter vårt besök i Postojna var det dags att ta tåget vidare till Lake Bled – en av resans huvudattraktioner, här stannade vi fem dagar! Från Postojna tog vi tåget till Ljubljana och sedan buss vidare till Bled, men då Slovenien är ett litet land tog resan totalt inte mer än 2,5 timme. Men åter till lake Bled: WOW!

Vi är båda överens om att vi aldrig sett något så vackert som lake Bled. Lake Bled är fantastiskt turkost med klart vatten, överallt ser man mängder av fiskar och i sjön är motorfordon förbjudet, det är verkligen en plats som skänker lugn till själen. Här bodde vi på hotell Vila Bled, med utsikt över sjön som är omgiven av bergstoppar och på en av dessa står slottet Blejski Grad – Sloveniens äldsta slott. Sjön kantas av vita och rosa näckrosor och mitt i sjön ligger en av Sloveniens få öar med en vit stenkyrka. Vi hinner knappt ta ett första steg innan kameran måste upp. Allt är så vackert.

Måsten i Lake Bled:

• Ta en promenad runt sjön.
  • Vandra längst Vintgar Gorge
  • Gå upp till utkiksplatsen Bled (glöm inte kameran)
  • Hyr en roddbåt eller picknick-båt och ro runt på lake Bled.

Under denna vistelse kombinerar vi både sol och bad på hotellet egna badbrygga med vandring upp till en utkiksplats över sjön, längst floden Vintgar Gorge och självklart runt lake Bled. Sista dagen avslutar vi med att hyra en picknick-båt från Vila Bled. De packar ihop en fantastisk måltid med dryck, och med en tillköpt flaska med bubbel är det ett perfekt avslut på våran drömresa till Slovenien.

Man kan verkligen säga att vi avslutade resan på topp!

Varför valde vi tåg?

Vi har varit flygfria sedan 2019 och har gjort detta val pga. rådande klimatkris. Detta var en stor omställning för oss då vi båda reste väldigt mycket med flyg fram tills det att vi fattade detta beslut. Det kan kännas som en omöjlig omställning, men för oss har det snarare vidgat våra vyer över hur mycket spännande resmål som finns i Europa, samt charmen att resa med tåg och verkligen stressa ner under en semester.

Hur kom ni fram till att ni ville resa runt i Slovenien?

I början var tanken att resan skulle gå ner till Venedig, främst för att vi läst att Europas vackraste tågresa går mellan Wien och Venedig, för att sedan ta färja till Sloveniens kust och resa genom landet därifrån. Men då Pandemin fortfarande var osäker i Europa bestämde vi oss för att skala ner resan till två veckor på plats i Slovenien. Ett beslut som vi inte ångrar! Resan fick vi sedan hjälp att boka via Trainplanet, som var väldigt lyhörda för vilka önskemål som vi hade.

Hur var det att resa under en pandemi?

Det som kändes mest stressigt inför resan var att lyckas boka våran andra vaccinationsspruta i lagom tid för att få godkända vaccinpass för att resa i Europa och Slovenien. Inför resan investerade vi i lite rejälare munskydd med filter som var tvättbara under resans gång. På alla tåg och bussresor genom Europa och i Slovenien gällde munskydd samt vaccinpass. Då vi reste med 1a. klass interrailkort hade vi oftast egen kupé och då gällde inte munskydd i kupén. I övrigt krävdes vaccinpass för att checka in på samtliga hotell samt för att äta på restauranger. Vi hade dock toppenväder på hela resan, så vi åt i princip på uteserveringar varje dag.