Tågluffare igen!
Efter kl 7 på morgonen rullade vi ut från Stockholms central. Vi har tågluffat på 1970-talet och rest en hel del med tåg i Tyskland, och nu tycker vi båda att det ska bli spännande att prova på tågluffande igen.
Vi tog frukost i bistron lite senare när vi susade fram över Östgötaslätten, och gjorde lite olika val. Bistro och restaurangvagn var det inte tal om när vi åkte ut som unga studenter på interrail, men nu unnar vi oss lite mer!
Ulrik valde räkmackan, Rolf valde yoghurt och müsli till första tågfrukosten.
Så kollade vi mejl och sociala medier och läste på nätet, SJ:s wifi funkade i stort sett bra. Det kändes som att det rätt snabbt blev dags för byte i Köpenhamn och vi klev sen på tåg som körde ombord på färjan Rödby-Puttgarden.
Det är en speciell känsla med färjelägen och hela tåg som kör ombord med oss passagerare. Och även om det är en kort överfart, så känner man friska havsvindar uppe på däck och det är tydligt att vi lämnar den skandinaviska halvön och kommer till kontinenten. Och på 45 minuter hinner vi med smörrebröd med rejer på färjan.
I Hamburg byte till ICE, de tyska snabbtågen Intercity Express. Vi är bokade i rymlig 1:a klasskupé, där restaurangvagnens personal tar upp beställningar och serverar vid sittplatserna.
På snabbtåget ICE Hamburg-Berlin blir det öl och kvällsmacka med kvällssol över de nordtyska slätterna utanför tågfönstren.
Tåget kör runt 200 km/tim och på mindre än två timmar är vi framme i Berlin. En viktig tågförbindelse mellan Tysklands två största städer, Hamburg och Berlin. Järnvägen var en av de första som rustades efter att Öst- och Västyskland återförenades 1990, och som SVT-reporter har Rolf ofta rest här på uppdrag.
Nya Hauptbahnhof eller centralstationen i Berlin, är ett fantastiskt bygge i flera våningar med fjärrtåg, pendeltåg och tunnelbana på olika nivåer. Som reporter för SVT följde Rolf det stora bygget från 1990-talet och fram till invigningen fotbolls-VM-sommaren 2006. Stationen är ett av många stora projekt för att få det delade Berlin att växa samman igen.
Vi tar oss sen med stadsbanan S-Bahn via Alexanderplatz och tunnelbanan U-Bahn till vårt hotell vid Spittelmarkt. Och på en Kneipe i närheten blir det ännu en öl, pumpasoppa eller Kürbissuppe och wienerkorv med ljummen potatissallad. Enkelt men gott!
Resan Stockholm – Berlin via Hamburg tog drygt 12 timmar. Det flöt smidigt, och är ett alternativ till att åka nattåg med liggvagn. På vårt tågluffande 70-tal var det ju ofta man tog nattåg och sov i sittvagn eller enkla liggvagnar för att spara hotellpengar. Men som sagt, nu vill vi resa bekvämare och då är detta ett alternativ för att bekvämt ta sig till Berlin med tåg.
Rolf och Ulrik