Europarunt.se

Rolf & Ulrik tågluffar till Tyskland

Rolf & Ulrik

Rolf Fredriksson har varit Europa- och Tysklandskorrespondent för SVT, tågluffade på 1970-talet och har rest mycket i Tyskland. Ulrik Andersson har arbetat på Ericsson runtom i världen, även i Tyskland. Ulrik var också tågluffare på 1970-talet och har ofta besökt Tyskland, gärna för att se på fotboll.


Nürnberg – modelljärnväg, kejsarborg och mycket mer…

Nürnberg är en fin stad att besöka, och turister och skolklasser flockas i gränderna i gamla stan och sitter på kaféerna utmed floden Pegnitz mitt i stan.

Nürnberg som industristad och järnvägsknut var hårt bombat under andra världskriget, och mycket har byggts upp i gammal, historisk stil och annat i efterkrigsstil av olika kvalitéer. Men som helhet har man lyckats bevara den medeltida ursprungskänslan i gamla stan upp mot kejsarborgen.

Vita dukar, porslin och samtal

Men vi börjar dagen med tågresan från Leipzig till Nürnberg. Vi är bokade i 1 klass och personalen där erbjuder tidningar att läsa.

Frukost i restaurangvagnen betyder vita dukar, riktigt porslin och servering vid borden.

Visst inbjuder restaurangvagnar med sittplats för fyra vid bordet till samtal och kontakt med andra resenärer. Bistrovagnar där man sitter på rad och tittar ut genom fönstret fungerar inte riktigt likadant.

Vi träffar Frank född 1936 i Berlin. Han berättar hur han som barn minns bombräder och skyddsrum, pappan dog i slaget vid Stalingrad och mamman fick ta hand om fyra barn ensam. Som västberlinare hade han känslan att vara instängd, med förnedrande kontroller och tvångsväxling när han skulle resa genom DDR till väst. Nu är Frank 86 år på väg till dottern i Österrike! En tågresa kan leda till intressanta samtal.

Tåg, tåg och interrail

Vi stiger av i Nürnberg. Det blir mycket tåg på en Interrail-resa och här blir det ännu mer. I Nürnberg finns det stora tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns Museum, med tåg från alla epoker. Här finns Tysklands äldsta bevarade personvagn från 1835.

Tågluffande med Interrail har en egen avdelning med en affisch från 1970-talet och vad som kallas en typisk Interrail-ryggsäck.

Enorm modelljärnväg

Mest bekant på transportmuséet är den stora modelljärnvägen. Leksaks- och modelljärnvägsfirman Fleischmann har haft sitt säte här i Nürnberg och firman har sponsrat det hela.

Rolf hade Fleischmann som modelljärnväg som pojke, och han är extra entusiastisk över det han får se här. Kolla videon, och se mer av modellbanan.

Kejsarborg och svenskt försvarstorn

Nürnberg övervakas av kejsarborgen. Från tidig medeltid och framåt hölls här riksmöten med kejsaren och alla tyska furstar. Uppifrån borgen har man en fin överblick över staden.

Två svenskar på Schwedenhof

Vi kommer in på det som kallas Schwedenhof/Sverige-borggården och det finns också ett Schwedenbastei/Sverige-torn. Förklaringen till namnet hänger ihop med att under 30-åriga kriget ryckte Gustav II Adolf och svenska trupper fram mot staden. I Nürnberg var de flesta protestanter, men borgen hölls av kejsartrogna trupper. Utanför staden besegrade de kejsartrogna Gustav Adolf som drog sig tillbaka. Sverige-namnet har nog med detta att göra, säger personalen. Hursomhelst, nu var vi två svenskar som intog Schwedenhof.

Germanistiskt nationalmuseum

Vi tittar in på det stora nationalmuséet, Germanistische Nationalmuseum. Vi söker rätt på stadens son Albrecht Dürer och hans porträtt av modern Barbara, målat kring 1490. Albrecht Dürers födelsehus är museum, och där finns en samling kopior av hans verk.

Hitlers partidagar och propaganda

Nürnbergs rika historia som kejsarstad och dess medeltida stadskärna gjorde att nazisterna använde staden för sina rikspartidagar. Nürnberg var en lämplig kuliss till det enorma fält med kongresshall, marschfält och tribuner som byggdes upp på 1930-talet.

Vi tar spårvagn ut till det som nu kallas Dokumentationszentrum Reichparteitagsgelände. Där finns en bra utställning som ger bakgrunden till hur partidagarna växte fram och hur de fungerade som enorma propagandaföreställningar för nazisterna och Hitler.

Som nästan alltid i Tyskland presenteras utställningar och muséer förutom på tyska också på engelska och andra språk.

Intressant är hur nazisterna använde den senaste tekniken för sina syften. Tidiga tv-sändningar skedde direkt till ”tv-stugor” i större tyska städer, och där kunde åskådare samlas och se vad som hände i Nürnberg. Störst genomslag fick Leni Riefenstahls film Viljans triumf, produktionen av den filmen hade fått osedvanliga resurser.

Tribunen finns kvar på det stora Zeppelinarfältet där uppåt 200 000 människor kunde tåga in vid partidagarna.

Vi går ut på tribunen där Hitler stod och talade till massorna nedanför. Vi tänker båda att så enormt oöverskådligt är det ändå inte. Det är stort, men propagandafilmerna har skickligt överdrivit och förstärkt.

Det mesta av kringliggande område har återgått till att vara grön- och strövområde. På en del av området framför talartribunen har en trafikskola körövningarna. Växter och blommor tar över på åskådarläktarna. Hur mycket av byggnaderna från de nazistiska partidagarna som ska bevaras är frågan. Det finns skäl till att tyska språket har ett eget ord ”Vergangenheitsbewältigung” för hur man ska hantera det förgångna.

Staden har sin egen bratwurst

Mat hör oftast till resandets glädjeämnen. Här i Nürnberg ska man förstås prova deras egen bratwurst. Vi svenskar tänker kanske på kraftiga, tjocka korvar när vi hör Bratwurst. Men Nürnberger bratwurst är små delikata korvar med kryddig smak. På klassiska Rösleins vid rådhustorget får vi en tenntallrik med 6 korvar, och antingen surkål eller potatissallad. Stark senap och pepparrot är möjliga tillbehör, mörkt bröd och gärna öl.

Rolf och Ulrik